[ Stowarzyszenie Architektów Polskich - Oddział Białystok ]
LIST OTWARTY PREZESA SARP ODDZIAŁ W BIAŁYMSTOKU
')"/>
')"/>
')"/>
')"/>
')"/>
Złoty Lew dla światowej gwiazdy architektury za całokształt pracy twórczej dodano: 2008-07-07 11:18:56



Złoty Lew dla światowej gwiazdy architektury za całokształt pracy twórczej

Komisja 11. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji 2008 nagrodziła pracę Franka O. Gehry'ego.

Frank Owen Gehry

(Ephraim Goldberg), urodził się 28 lutego 1929 w Toronto.

Od 1947 roku mieszka w Kalifornii. W latach 1949-1951 studiuje architekturę na University of Southern California w Los Angeles oraz w latach 1956-1957 urbanistykę na Harvard Graduate School of Design.

W 1961 roku, wraz z rodziną, wyjeżdża do Paryża gdzie zatrudnia się w pracowni Andre Remondeta. Podczas tego pobytu poznaje dzieła Le Corbusiera i Balthasara Neumanna oraz doznaje fascynacji architekturą francuskich romańskich kościołów. Po powrocie do Ameryki w 1962 zakłada w Los Angeles własne biuro, które później przenosi do Santa Monica.
Wielkie osobowości ze świata architektury takie jak Alvar Aalto i Fhilip Johnson stawiane są przez architekta w pierwszym rzędzie, natomiast inspiracje i wpływy czerpie on z prac artystów.

W swoich wczesnych realizacjach łączy elementy architektury japońskiej i rodzimej, które pod wpływem prac malarzy i rzeźbiarzy zmieniają się w wyrafinowaną manipulację zniekształconych form, rzeźbiarskich brył spowitych światłem i budynków eksponujących swoją strukturę. Gehry traktuje architekturę jako sztukę, podchodzi do projektowania obiektu jako rzeźby, przestrzennego obiektu ze światłem i powietrzem do którego użytkownik wnosi swoją indywidualność, program funkcjonalny i realizuje w nim swoje potrzeby. Jeżeli wymagania użytkownika nie zostaną zaspokojone architekt uważa się za przegranego. W swojej twórczości bada możliwości ukryte zarówno w sposobach konstrukcji i użytkowania architektury, jak i kompozycji architektonicznej. Budynki Gehry'ego to kolaż złożony z powyginanych brył, których powierzchnia wykonana jest z różnych, w tradycyjnej architekturze nieprzystających do siebie materiałów, takich jak: tytan, beton, kamień, tynk, siatka druciana. Gehry zaskakuje też niekonwencjonalnymi zestawieniami barw. Jego architektura zorientowana jest przede wszystkim na efekt zewnętrzny. Ma szokować, efekt ten wywoływany jest świadomie poprzez silnie przechylone ściany i pofalowane płaszczyzny, które kontrastują z tradycyjną przestrzenią miejską. Ten sposób kształtowania architektury staje się znakiem rozpoznawczym twórcy.

Gehry z powodzeniem eksperymentuje również z projektami mebli z tektury falistej - seria "Easy Edges" (1972), "Experimental Edges" (lata 80.) oraz sklejki "Bentwood Collection". Znane są również kolekcje biżuterii jego projektu. Meble i biżuteria mają odniesienie do form i przekazu jego prac architektonicznych.

Na początku 1996 r. w Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie miała miejsce wystawa „Design i architektura” poświęcona twórczości architekta.

Najważniejsze realizacje:
1975-1991, dom własny w Santa Monica w Kalifornii, 1977-1979, California Aerospace Museum w Santa Monica, 1982-1984, Vitra Design Museum w Weil am Rhein, 1989, American Center w Paryżu, 1991-1994, Weisman Art Museum Uniwersytetu Minnesota, Centrum Konunikacji i Technologii w Bad Oeynhausen, 1991-1995, Muzeum Guggenheima w Bilbao, 1991-1997, Tańczący Dom w Pradze, 1995, Centrum Mediów Neue Zollhof w Düsseldorfie, 1997-1999, Experience Music Project w Seattle, 1999-2000, Wieżowiec Gehry-Tower w Hanowerze, 2000-2001, Budynek DZ BANK przy Pariser Platz w Berlinie, 2001, MARTa-Museum w Herfordzie, 2001-2005

.
(źródło: RONET)